Opero
Začínáme nabitým trojbojem. Karel Kieslich o výzkumu lidského mozku, Kryštof Vosátka o budoucnosti vzdělání a Barbora Spáčilová o skrytém světě transakcí a komunit na ‘dark webu’.
Hosté:
Kryštof Vosátka je učitel. Nejdřív toužil stát se profesionálním hokejistou, ale to nikdy nevyšlo. Po stipendijním roce na střední škole v USA získal titul z literatury na oxfordské univerzitě, magistra v Cambridge a učitelskou kvalifikaci na UCL Institute of Education v Londýně. Učí literaturu na gymnáziu a pracuje jako fundraiser a advokát pro Učitele naživo, program který má za cíl pozvednout učitelský výcvik a učitelskou profesi v České republice. Učitel naživo je projektem Nadace Depositum Bonum.
V ‘bohaté’ části světa stráví každý člověk asi třináct let svého života ve škole. Šest až osm hodin, každý všední den, od šesti do osmnácti let - jedny ze svých nejtvárnějších roků. Co tam zažije? Co tam má zažít? Víme, že po rodině je škola největším faktorem toho, jak se bude vztahovat k sobě, své práci, úspěchu a zklamání, spolupráci, autoritě nebo odpovědnosti. Víme, že vzdělání je otázka konkurenceschopnosti, kvality života a s postupující technologií i bezpečnosti státu. A taky víme, že učitelé jsou zdaleka nejdůležitějším prvkem dobrého vzdělání. Pro jakou budoucnost ale mají vychovávat naše děti? Jakým směrem se může proměnit role školy a k čemu těm dětem bude? Jsme na tyto výzvy připraveni?
Karel Kieslich vystudoval medicínu na 3. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Na stejné škole již pátým rokem učí anatomii, embryologii a fyziologii s ambicí dostat na medicínu moderní způsob výuky. Na lidském těle ho nejvíce fascinuje lidský mozek, o kterém také zapáleně učí své studenty a který jako neuroanatom zkoumá ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví. Zejména ho zajímají duševní nemoci a pochopení jejich neurobiologie.
Naše porozumění lidskému mozku se v posledních 20 letech dramaticky proměnilo. Celé 20. století jsme studovali, jak fungují jednotlivé neurony a jejich spojení. Dnes se na mozek díváme mnohem komplexněji a pomalu začínáme rozumět tomu, jak fungují obrovské neuronální sítě, které funkci jednotlivých neuronů spontánně orchestrují. Jaké takové dirigenty jsme v mozku objevili a co s naším mozkem umí dělat? Podle jakých pravidel fungují? A jak lze nepatrnými změnami v jejich fungování způsobit dalekosáhlé změny v našem vnímání, prožívání, ba dokonce i v našich hodnotách a politických přesvědčeních?
Barbora Spáčilová studovala politologii na Vídeňské univerzitě, poté pracovala u největší české automobilky, mimo jiné na elektrifikaci aut. Nyní je v procesu hledání nové životní výzvy. Protože ji v politologii zejména fascinuje legitimita politických režimů a uspořádání, nahlíží podobnou optikou i na prostředí "odvrácené strany" internetu.
To, že je internet daleko víc, než Facebook, email a videa o kočičkách je dnes každému asi jasné. Ve dvaceti minutách se podíváme do fascinujícího prostoru "pod povrchem", kam běžný uživatel nedosáhne. Položíme si otázky jako: Jaká úskalí a řešení s sebou tato druhá strana online světa nese? Co je to Hedvábná stezka internetu? Jak se používá BitCoin a co vlastně je? Jaké možnosti skýtají technologie spojené s Darknetem pro nás všechny?
Výtěžek z akce poputuje na stipendium na sociálně znevýhodněného studenta Discover academie!